
![]() |
Február - 2018 | ![]() |
||||
H | K | S | C | P | S | V |
---|---|---|---|---|---|---|
01 | 02 | 03 | 04 | |||
05 | 06 | 07 | 08 | 09 | 10 | 11 |
12 | 13 | 14 | 15 | 16 | 17 | 18 |
19 | 20 | 21 | 22 | 23 | 24 | 25 |
26 | 27 | 28 | ||||
Havi események |
A Marketing és Média Intézet által meghirdetett témák a Ph.D. képzésben a 2018/2019-es tanévre
Tisztelt Ph.D. képzésre jelentkező Hallgató!
Örömmel köszöntjük Önt mint aki tanulmányai befejeztével vagy a gyakorlatban
eltöltött éveinek tapasztalatával felvértezve a Budapesti Corvinus Egyetem
Gazdálkodástani doktori (PhD) programjára jelentkezik, és érdeklődése a
marketing területére irányul.
Jelentkezését megelőzően kérjük, olvassa el a doktori (PhD) képzésre
vonatkozó általános tájékoztatót, amelyből az általános feltételekről és a
jelentkezési határidőkről informálódhat.
Tudományos vizsgálódási területének előzetes kiválasztását szeretnénk segíteni
azzal az összeállítással, amely a Marketing és Média Intézet által meghirdetett
témákról és témavezetőkről nyújt tájékoztatást. A Marketing és Média Intézet
három specializációban hirdet témákat: a Marketing, a Turizmus és az Üzleti
kommunikáció specializációban.
Amennyiben kérdései lennének, tanáraink szívesen nyújtanak további
információkat!
Sikeres felkészülést kíván:
Dr. Simon Judit a Marketing specializáció vezetője |
Dr. Bauer András az Üzleti kommunikáció specializáció vezetője |
Dr. Michalkó Gábor a Turizmus specializáció vezetője a Gazdálkodástani Doktori Iskola vezetője |
Az alábbi tájékoztató pdf formátumban is letölthető.
Általános információk, jelentkezési dokumentumok stb.:
A Corvinus Gazdálkodástani Doktori Iskola
weboldalán.
Jelentkezési határidő a 2018/19-es tanév doktori
képzésére: 2018. május 2.
Témavezetők és meghirdetett témák:
- Agárdi Irma: Innovation and diversification in retailing (M)
- Ásványi Katalin: Fenntarthatóság és felelősségvállalás; CSR kommunikáció (ÜK)
- Bauer András - Mitev Ariel: A digitális marketing hatása a vállalatok közötti kapcsolatokra (ÜK)
- Berács József: Piacorientáció; marketingorientáció; marketingstratégia; marketing erőforrások; a marketing helyzete Magyarországon; felsőoktatás; országimázs (M)
- Cosovan Attila - Horváth Dóra: A designkommunikáció, mint társadalmi és gazdasági katalizátor (ÜK)
- Csordás Tamás: Közös értékalkotás a digitális médiában: A fogyasztói részvétel marketingkommunikációs mintázatai (ÜK)
- Gyulavári Tamás: Marketingteljesítmény; Többcsatornás üzleti modellek; A vállalatok árazási képessége (M)
- Hofmeister-Tóth Ágnes: A fogyasztói magatartás változása a rendszerváltás után; Szimbolikus fogyasztás; A fogyasztók társadalmi felelőssége (M)
- Kenesei Zsófia: A szolgáltatások marketingjének stratégiai kérdései (M); Turizmusmarketing (T)
- Keszey Tamara: Marketingtudás-menedzsment (M)(T)
- Kolos Krisztina: A szolgáltatásmarketing fogyasztói magatartás vonatkozásai; Fogyasztói márkaérték (M)
- Malota Erzsébet: Kulturális különbségek, interkulturális kommunikáció; Nemzetközi marketing (M)(T)(ÜK)
- Michalkó Gábor: Turizmus és transzdiszciplinaritás (T)
- Mitev Ariel: Alternatív utak a marketingben (M)
- Neulinger Ágnes: A fogyasztói magatartást befolyásoló pszichológiai és társadalmi tényezők, különös tekintettel a közösség és identitás jelentőségére (M)
- Simon Judit: A fogyasztói érték - vevőérték - fogyasztói elégedettség – lojalitás – megtartás; A páciensközpontú egészségügyi marketing (M)
- Varga Ákos: Marketing az online térben: kommunikáció, elérés, hatás (ÜK)
Témavezető: Agárdi Irma, egyetemi docens, PhD
Téma megnevezése: Innovation and diversification in retailing
A téma rövid kifejtése:
Although the nature of retail innovation is different from manufacturing
companies, the retail sector is strongly shaped by innovation. Large retailers
invest in innovation labs, develop products, and embrace new technologies using
them to enhance customer experience, integrating online and offline channels, or
smooth the supply chain operations. The implicit assumption behind boosting
innovation is that innovation will lead to long-term competitiveness and above
average business performance. However, many companies fail to see the direct
relationship between their innovation activity and business performance because
of several influence factors affecting the innovationperformance relationship.
Such an important factor is the extent of diversification of the company.
Potential PhD candidates can join to explore the interrelatedness of innovation
and diversification in retail context. The topic embraces several research
questions such as:
- how retail innovation is working in international retail and domestic retailing? what types of innovation can be identified in retail context?
- how (product, format, and geographical) diversification affects innovation activity of retailers?
- how diversification and innovation influences the business and market performance of retailers?
A jelentkezés feltétele: angol nyelvtudás
Elérhetőségi lehetőség:
Email: irma.agardi@uni-corvinus.hu
Tel. 482-5275
Témavezető: Ásványi Katalin, egyetemi adjunktus, PhD
Téma megnevezése: Fenntarthatóság és felelősségvállalás; CSR kommunikáció
A téma rövid kifejtése:
A témára olyan jelöltek jelentkezését várjuk, akik nyitottak a fenntarthatóság és felelősségvállalás témakörére és ezen területek elemzésével szeretnének foglalkozni elsősorban vállalti szinten. A CSR fogalma napjainkban igen szerteágazó, és különböző megközelítésekkel találkozhatunk mind az akadémiai, mind a piaci oldalon. A téma szempontjából kulcsszereplők az érintettek, hogy kinek milyen feladata és szerepe van a felelősségvállalásban. Ugyanakkor az egyes CSR tevékenységek konkrét vizsgálata során is érdemes feltárni, hogy mit jelenthet a valódi CSR, mely iparágakhoz milyen akció illik, és mennyire tudnak valóban elköteleződni a vállalatok egyes területek iránt. Továbbá a felelős marketingkommunikáció kérdése is lényeges kutatási terület a témán belül.
Javasolt kutatási témák:
- Az érintettek szerepe a felelősségvállalásban
- A CSR iránti elköteleződés egyes kiemelt területeken, mint sport, művészet
- CSR szerepe a helyi közösség életében
- A média felelősségvállalása
- CSR megvalósulása az egyes iparágakban (pénzügy, kereskedelem, elektronika, stb.)
- Az állami vállalatok felelőssége
- A CSR, mint marketing eszköz alkalmazása
- Kommunikáció és felelősségvállalás
- Felelős marketingkommunikáció
A jelentkezés feltétele: angol nyelvtudás
Elérhetőségi lehetőség:
Email: katalin.asvanyi@uni-corvinus.hu
Társtémavezetők:
Bauer András, egyetemi tanár
Mitev Ariel, habilitált egyetemi docens
Téma megnevezése: A digitális marketing hatása a vállalatok közötti kapcsolatokra
A téma rövid kifejtése:
A
digitalizáció több lehetséges hatást is kifejthet a vállalatközi
kapcsolatokra.
Az egyik a vevők keresési magatartásának hatékonyabbá válásával
magyarázható,
ami növeli a vevők (beszerzők) tárgyalási pozícióját, és csökkenti az
eladók
tárgyalási erejét. Ez hatással lehet az eladók és vevők
kapcsolattartására is,
ami a személyes kapcsolatból részben távkapcsolattá válhat. A másik
hatás az
eladók és vevők közösségi médián keresztüli kapcsolódásának erősödése,
ami akár
pozitív, akár negatív irányban befolyásolhatja a kapcsolatot.
Az
alábbi témák részletesebb kutatására kerülhet sor:
- Digitális média használata az értékesítésben
- Szervezetközi kapcsolatfejlesztés eszközei és stratégiái
- Közösségi média és a személyes kapcsolattartás közti átváltások és
gyakorlatok
- Digitális médiával támogatott vevői adatbázisépítés és értékesítési
lehetőségek
A
kutatás során lehetséges a hallgató részbeni
finanszírozása EFOP pályázat keretében.
A jelentkezés feltétele: angol nyelvtudás, a szervezetközi piac
iránti érdeklődés
Elérhetőség: andras.bauer@uni-corvinus.hu;
ariel.mitev@uni-corvinus.hu
tel: 482-5106; 482-5523
Témavezető: Berács József, egyetemi tanár, az MTA doktora
Témák megnevezése: Piacorientáció, marketingorientáció, marketingstratégia, marketing erőforrások, a marketing helyzete Magyarországon, felsőoktatás, országimázs
A téma rövid kifejtése:
A kilencvenes években megnőtt az érdeklődés annak mérése iránt, hogy a
tetszetős stratégiai elméletek miként materializálhatók, azaz miként
járulnak hozzá a vállalati teljesítményekhez. Ahhoz azonban, hogy mérni
lehessen egy-egy koncepció, mint például a „lényegi képességek” vagy a
„piaci orientáció” hatását, szükség van arra, hogy megfelelő elméleti
konstrukciókkal rendelkezzünk. Ezeket az elméleti konstrukciókat
statisztikai érvényességi és megbízhatósági próbáknak kell alávetni. A
hagyományos közgazdasági mérőeszközök mellett nagyobb mértékben kell
támaszkodni vállalatvezetői véleményekre. Mintegy tíz éves nemzetközi
kutatási háttérre támaszkodva kell a jelöltnek megtalálnia azt a
területet, amely a címben jelzett témakörökhöz kapcsolódik.
Megközelítésünket az erőforrás alapú vállalatelmélet illetve a
rendszerparadigma alkalmazása jellemzi.
A jelölt a fenti témakörök sajátos megközelítését választhatja és
építhet azokra a nemzetközi adatbázisokra, amelyek kutatását az elmúlt
évtizedben számtalan külföldi egyetemmel kooperációban végeztem. A
hagyományos üzleti szférák mellett a szolgáltatás, különösen a
felsőoktatás áll az érdeklődésem középpontjában. Akkor tudom a jelölt
munkáját segíteni, ha a fenti területek közül legalább egy közös témát
meg tudunk nevezni. Konzultációra készséggel állok rendelkezésre.
A jelentkezés feltétele: angol nyelvtudás
Egyéb megjegyzés: stratégiai érdeklődés hasznos
Elérhetőségi lehetőség:
e-mail: jozsef.beracs@uni-corvinus.hu
Társtémavezetők:
Cosovan Attila, DLA, egyetemi docens,
Horváth Dóra, PhD, egyetemi docens
Téma megnevezése: A designkommunikáció mint társadalmi és gazdasági katalizátor
A téma rövid kifejtése:
A designgondolkodás problémamegoldó módszertanként gyakorlati és
akadémiai szinten is elfogadott és bevett sztenderd lépésekből álló
konvergens és divergens gondolkodást irányító és újra-strukturáló
módszertan . Előnye, és talán egyben hátránya, hogy a résztvevőket nem
feltétlenül kényszeríti komfortzónájuk elhagyására,
kutatói/tervezői/alkotói beállítódás-váltásra.
A designkommunikáció tervezői módszertanként a kérdésfeltevés és
probléma-megoldás szimultaneitása, egy holisztikus megközelítés, a
fejlesztésbe (fejlődésbe) integrált kommunikáció. Gyakorlati eredményei
vitathatatlanok: eredményességét számos nemzetközi és hazai díj
bizonyítja
A két megközelítés – a designgondolkodás és a designkommunikáció -
elméleti összekapcsolása, kulturevolúciós viszonyának leírása még nem
történt meg a szakirodalomban.
A designkommunikáció mint tervezői módszertan
Célunk az akadémiai és üzleti gyakorlat, tudomány és alkalmazás, teória
és praxis valósidejű összekapcsolása. A résztvevők a PhD tanulmányaik
során saját ambícióik szerint, mint startup vállalkozók hoznak létre
valamilyen új produktumot - működési rendszert, üzleti modellt,
szolgáltatást, terméket - és e tervezői folyamatot vizsgálják
tudományos megalapozottsággal, legyen szó alkotói folyamatról,
tervezői, vezetői vagy alkalmazói döntéshozatalról, vagy az újdonság
gyakorlati-elméleti illeszkedéséről.
Tárgyak, termékek, szolgáltatások tulajdonképpen interfészek;
ember-ember között kommunikáció csatornái. Amennyiben ezeket az
interfészeket meg tudjuk érteni, tehát az egyik ember vagy alkotó/
tervező csoport által létrehozott információt képesek vagyunk
dekódolni, úgy talán az általános társadalmi (gazdasági, kulturális)
etikai normái is hatékonyabban, egészségesebben tudnak működni. A
tárgy, termék, szolgáltatás önmagában nem létező jelenség; mindez nem
más, mint emberi tükröződés, megnyilvánulás, üzenet.
Amennyiben a fogyasztói társadalom termék dömpingjét képesek vagyunk
megérteni, úgy képesek leszünk embertársainkat is jobban megérteni.
Amennyiben úgy gondoljuk, hogy a fogyasztói társadalom termékeinek nagy
része felesleges, nincs meg a helye, teherként nehezedik ránk, úgy
tudnunk kell, hogy ezek valójában terhes emberi üzenetek, melyeket nem
vagyunk képesek és nem is akarunk dekódolni - éppen ezért szükségünk
van egy általánosan optimalizált, fenntartható, alaposan végiggondolt
termék- és márkafejlesztési stratégiára (amely figyelembe veszi az
állandó-változók, túlélés-fennmaradás-fejlődés, anyag-anyagtalan
viszonyrendszerét)
A designkommunikáció alapvetései
A kreatív üzenet vagy kapcsolatteremtés nem egy folyamat utolsó lépése,
hanem már a problémakereséssel, - feltárással, - megoldással együtt
születik és kódolódik a termék, szolgáltatás vagy éppen eljárás
fejlődésébe. A tervezés, az alkotás és az ebből fakadó
kapcsolatteremtési szándék az emberi faj egyik legfontosabb adottsága,
lehetősége, kötelessége és egyben felelőssége – figyelembe véve a
társadalmi állandó(k) és változó(k) kölcsönhatását (Cosovan – Horváth,
2016).
Az alkotói, tervezői kapcsolatteremtési képességünk determinálja
integrált és differenciált, azaz komplex emberi gondolkodásunkat, amely
a minimum és maximum szabályokat figyelembe véve – a megismerés
fenomenológiájában – egy holisztikus viszonyrendszerben fogalmazódik
meg; ezzel segítve a tervezői, alkotói optimum megtalálását:
az anyag–anyagtalan / a túlélés–fennmaradás - fejlődés / és az
állandó–változó(k) viszonyában. (Cosovan – Horváth, 2016).
Hivatkozások:
Cosovan A. (2015): A közhely fenntartható identitása. In: German Kinga
(szerk): Sustainable Identities – Fenntartható identitások. Velencei
Biennálé Nemzeti Biztosi Iroda, Ludwig Múzeum, Budapest, 94-99. o.
Cosovan, A, & Horváth, D (2016): Emóció - ráció: tervezés -
vezetés: designkommunikáció, Vezetéstudomány / Budapest Management
Review, 47, 3, pp. 36-57.
Csíkszentmihályi, M. (2008): Kreativitás. A Flow és a felfedezés avagy
a találékonyság pszichológiája. Akadémiai Kiadó, Budapest.
A jelentkezés feltétele: angol nyelvtudás
Elérhetőségi lehetőség:
e-mail: attilarobert.cosovan@uni-corvinus.hu,
dora.horvath@uni-corvinus.hu
Témavezető: Csordás Tamás, egyetemi adjunktus, PhD
Téma megnevezése: Közös értékalkotás a digitális médiában: A fogyasztói részvétel marketingkommunikációs mintázatai
A téma rövid kifejtése:
Az internet és a digitális kultúra tömeges elterjedése lehetővé tették
a fogyasztók vásárlási döntéseit megelőző információgyűjtés
kiterjesztését, és jelentősen megkönnyítették a fogyasztók
információszerzési szokásainak változását - az információ
alapfunkcióinak gyakran extrém keveredésével. A digitális platform
elméletileg korlátlan mennyiségű információ közzétételét és elérését
teszi lehetővé, az elérhető tartalmak és forrásaik megsokszorozódása
ugyanakkor információtelítődéshez is vezet, devalválja értékét. Mitől
lesz több egy márkát is felvonultató felhasználó tartalom egy vicces
képnél, személyes videónál, hogy lesz egy felhasználók közötti
beszélgetés üzletiérték-komponens stb.?
A téma lehetőséget biztosít arra, hogy a jelölt megvizsgálja, milyen
lehetőségek állnak rendelkezésre a szervezetek számára ahhoz, hogy a
felhasználók által létrehozott legkülönfélébb formájú és célú
tartalmakat és azok terjedését felhasználják a szervezet
marketingkommunikációs céljaira.
Módszertan: Kísérletező, elsősorban kvalitatív módszertanok
(szöveges és vizuális, szemiotikai tartalomelemzés, netnográfia)
Javasolt kutatási témák:
- A fogyasztói felhatalmazás és felhatalmazódás jelensége
- A fogyasztói ellenmárkázás aspektusai
- Digitális márkaközösségek
- Márkák online hitelessége, legitimitása
- Az online tűzvihar jelensége és hatásai
A jelentkezés feltétele: angol nyelvtudás
Elérhetőség:
e-mail: tamas.csordas@uni-corvinus.hu
Témavezető: Gyulavári Tamás, egyetemi docens, PhD
Témák megnevezése: Marketingteljesítmény; Többcsatornás üzleti modellek; A vállalatok árazási képessége
A téma rövid kifejtése:
Marketingteljesítmény
A marketinget a gyakorlatban olyan vállalti funkciónak tekintik, amely elsősorban használja a vállalat erőforrásait, de nehezen határozható meg, hogy hogyan járul hozzá a vállalati teljesítményhez. A téma felkínálja azt a lehetőséget, hogy a marketing bármely területén alkalmazásra kerüljenek azok az elméletek, amelyek a hatékonyság, hatásosság/eredményesség fogalomköréhez kapcsolódnak, és amelyek segítségével a marketing teljesítményméréséhez köthető új elméleti megközelítések kerülhetnek kialakításra.
Többcsatornás üzleti modellek
A profitorientált szervezetek egyik legnagyobb piaci kihívása manapság
az eltérő értékesítési csatornák hatékony kezelése, amely elsősorban az
online üzleti felületek megjelenésével erősödött meg. Mindez történhet
differenciált stratégia mentén, ahol a különböző piaci szegmentumokra
szabott csatornákat alakíthatunk ki, illetve integráltan (holisztikus,
omni-channel), ahol az egyes csatornák komplementer értékalkotó
szerepére kerül hangsúly. A hatékony menedzselés döntések sorozatát
kívánja meg a szervezettől, amely kiterjedhet akár a szükséges
vállalati kultúra kialakítására is, change management implementálására.
A téma számtalan új vagy már meglévő elméleti megközelítések
alkalmazását, illetve szintetizálási lehetőségét kínálja.
A vállaltok árazási képessége
Az árképzés jelentősége a marketing tevékenységen belül kiemelkedő
jelentőségű, hiszen számos tanulmány támasztotta alá, mennyire
meghatározó a piaci sikerben a megfelelő, versenyképes árak kialakítása
és piaci elfogadtatása. A gyakorlatban a vállalatok kevesebb erőforrást
fektetnek bele az ehhez kapcsolódó képességek kialakításában. Fontos
aspektus, hogy a piaci információkat hogyan sikerül becsatornázni a
döntéshozatali folyamatokba, és az ehhez kapcsolódó vállalati tudást
hogyan lehet a szervezeten belül menedzselni.
A jelentkezés feltétele: angol nyelvtudás
Elérhetőségi lehetőség:
e-mail: tamas.gyulavari@uni-corvinus.hu
tel: 482-5326
Témavezető: Hofmeister Tóth Ágnes, egyetemi tanár, kandidátus
Témák megnevezése: A fogyasztói magatartás változása a rendszerváltás után. Szimbolikus fogyasztás. A fogyasztók társadalmi felelőssége.
A téma rövid kifejtése:
A téma magába foglalja, annak nyomonkövetését, hogyan változott a
fogyasztók magatartása a rendszerváltás óta. Milyen jelentősége van a
vásárlásnak, illetve a fogyasztásnak mindennapi életünkvan. Mennyire
gyorsan követjük fogyasztói szokásaink változásában a nyugat-európai
terendeket? Hogyan változtak az értékek, az attitűdök, a vásárlási
döntési folyamat, a preferenciák és az életstílus? Mit jelentenek a
bevásárlóközpontok a fogyasztóknak, milyen a szabadidő eltöltés stb.
Hogyan jelennek meg a generációs különbségek a vásárlában és a
fogyasztásban? A témához kapcsolódó kutatómunka jelent szekunder és
primér kutatások elvégzést is. A témakörben folyó aktuális OTKA
kutatási téma: A fogyasztóvá válás folyamata Magyarországon. A kutatás
célja, hogy megértsük a fogyasztó társadalom kialakulásának folyamatát
Magyarországon, illetve előrejelzéseket fogalmazzunk meg a jövőbeli
fejlődési irányok tekintetében. Véleményünk szerint a kutatásra most
érkezett el a legalkalmasabb pillanat: a rendszerváltás óta már felnőtt
az a nemzedék, melynek tagjai gyerekkoruktól kezdve kapcsolatban voltak
a nyugati fogyasztói kultúrával, és fogyasztáshoz való viszonyuk is
ebben a szocializációs környezetben alakult ki; ugyanakkor még
bevonhatók a kutatásba a társadalom idősebb generációihoz tartozók is,
akik a szocialista normák szerinti értékrendben nőttek fel, melyben a
javak iránti vágy és az egyéni fogyasztás elítélendőnek számított. A
generációk és értékrendek e sajátos együttélése különleges kutatási
lehetőséget kínál, mivel – ellentétben a nyugati tanulmányokkal,
amelyek szinte csak másodlagos forrásokra hagyatkozhatnak – közvetlenül
figyelhető meg a fogyasztói kultúra kialakulása.
A jelentkezés feltétele: angol nyelvtudás
Elérhetőség: agnes.hofmeister@uni-corvinus.hu
tel: 482 5322
Témavezető: Kenesei Zsófia, egyetemi tanár, Ph.D.
Témák megnevezése:
1. A szolgáltatások marketingjének stratégiai kérdései
2. Turizmusmarketing
A témák rövid kifejtése:
A szolgáltatások marketingjének stratégiai kérdései
A szolgáltatások egyre jelentősebb szerepet játszanak a mindennapi életben, s jelentős részét adják a GDP-nek. Speciális marketingkérdései azonban mind a mai napig sokszor megoldásra várnak. A legújabb kutatási eredmények felhasználásával izgalmas kutatási kérdések adódnak a vevői élmény, a szolgáltatásminőség, a CRM - vevői kapcsolatmenedzsment területén. Fontos témakör az operatív és marketinghatékonyság együttesének megvalósítása, akár a folyamattervezés, akár a fizikai környezet alakítását tekintjük. Fontos kutatási terület az adott témában az Internet, azaz az «e-szolgáltatások» megjelenése és jövőbeli fejlődésének elemzése.
Turizmusmarketing
A turisztikai iparág Magyarország számára kiemelkedő fontosságú. Ahhoz azonban, hogy a turisztikai vállalakozások gazdaságosan működjenek, elengedhetetlen a marketingtevékenységük megfelelő kialakítása. A téma kutatása során számtalan probléma vetődhet fel, amelyek közül kiemelkedő az élménymarketing, a digitalizáció, és az új üzleti modellek megjelenése. A turizmusban fontos kialakítani a vevővel való kommunikáció megfelelő módját, ami az interkulturális kihívásokkal való megküzdési stratégiák kialakítását teszi szükségessé. A doktori kutatás ezen a területen irányulhat mind a szolgáltatói mind a fogyasztói oldal vizsgálatára.
A jelentkezés feltétele: angol nyelvtudás
Elérhetőség: zsofia.kenesei@uni-corvinus.hu
Tel.: 482-5585
Témavezető: Keszey Tamara, habilitált egyetemi docens, Ph.D.
Téma megnevezése: Marketingtudás-menedzsment
A téma rövid kifejtése:
A menedzsment irodalom egyik alaptétele, hogy a piaci tudás
felhasználása jobb vállalati teljesítményhez vezet. Azok a vállalatok,
amelyek képesek a piaci információkat lefordítani egyéni ’gépi
kódjukra’ innovatívabbak, piacorientáltabbak versenytársaiknál és
hosszútávon fenntartható versenyelőnyre tesznek szert. Ebből
következően a kutatási téma elméleti és gyakorlati szempontból is
releváns.
A kutatás hozzájárul a marketing információrendszerek sokrétű, annak
szervezeti beágyazottságát, az információ feldolgozás jelenségének
interperszonális és pszichológiai tényezőit is figyelembe vevő, újszerű
tudományos szemléletének kialakításához; illetve a témakör kutatási
irányzatának magyarországi meghonosításához. Reményeink szerint a piaci
információktól a marketingtudásig vezető értéklánc elemeinek és
mozgatórugóinak feltárása, az IT szerepének vizsgálata, az információ
felhasználás képességének és a piaci hatékonyság és versenyképesség
bonyolult összefüggéseinek megértése, ajánlások megfogalmazása és az
eredmények gyakorlati szakemberekkel történő közös megvitatása
segítséget jelenthet vállalatainknak abban, hogy tudatosabban és
korszerűbben alakítsák ki marketing információrendszerüket.
A kutatási projektet a Magyar Tudományos Akadémia és az Országos
Tudományos Kutatási Alapprogramok támogatják.
Módszertan: A kutatás kapcsolódik egy vezető német, holland és
amerikai kutatókból álló nemzetközi kutatócsoport munkájához, ennek
megfelelően a módszertan egyrészt a magyarországi helyzet feltáró és
többváltozós matematikai-statisztikai elemzésekkel történő következtető
kutatásából, másrészt az itthoni eredmények külföldi adatokkal történő
összevetéséből (pl.: koncepcionális ekvivalencia, stb.) áll.
A jelentkezés feltétele: angol nyelvtudás
Elérhetőség: tamara.keszey@uni-corvinus.hu
Témavezető: Kolos Krisztina, egyetemi tanár, Ph.D.
Témák megnevezése:
1. A szolgáltatásmarketing fogyasztói magatartás vonatkozásai
2. Fogyasztói márkaérték
A témák rövid kifejtése:
1. téma: A szolgáltatásmarketing fogyasztói magatartás
vonatkozásai
A téma a szolgáltatásmarketing tudományterület azon kérdésköreivel
foglalkozik, amelyek a fogyasztói magatartás megértését, elemzését
tűzik ki célul. Ilyen kiemelt kérdésköröknek tekinthetők a következők:
a. A fogyasztó jellemzőinek hatása a szolgáltatás vásárlási folyamat
egyes szakaszaiban: a kockázatvállalási hajlandóság, az innovativitás,
érdekeltség, stb.
b. A szolgáltató és a vevő interakciójának (service encounter)
vizsgálata, a szerep, és forgatókönyv elméletek továbbfejlesztése és
alkalmazása
c. Panaszkezelés (service recovery) magyarázó elméleteinek
továbbfejlesztése, a justice theory szintetizálása
d. A közösségi média alkalmazásának lehetőségei a szolgáltató és vevő
interakciójában
e. Az észlelet szolgáltatásminőség, a vevői elégedettség és a vevői
együttalkotás (co-creation) kapcsolatának elemzése
f. A márkázás lehetőségei a szolgáltatásoknál: márkérték elemzése,
márkakiterjesztések, márkarevitalizáció
g. Fenntartható fejlődés a szolgáltatási szektorban, a „zöld”
szolgáltatás-attribútumok fogyasztói megítélése
2. téma: Fogyasztói márkaérték
a. A téma a következő kutatási kérdésekkel foglalkozik:
b. A fogyasztói márkaérték mérésnek módszertana
c. Márkaközösségek alakulása, motivációk, aktivitások elemzése
d. Kulturális márkázás szerepe
e. Márkakiterjesztések fogyasztó megítélése
f. Retro márkák és a nosztalgia szerepe, márkarevitalizáció
g. A márkázás speciális területei: személyes márka, luxusmárkák,
desztináció-márkák
A jelentkezés feltétele: angol nyelvtudás
Elérhetőségi lehetőség:
e-mail: krisztina.kolos@uni-corvinus.hu
Témavezető: Malota Erzsébet, egyetemi docens, Ph.D.
Témák megnevezése:
Kulturális különbségek, interkulturális kommunikáció
Nemzetközi marketing
A téma rövid kifejtése:
Kulturális különbségek, interkulturális kommunikáció
A téma főbb kutatási kérdései: a kultúrák közötti eltérések és
hasonlóságok elméleti és gyakorlati megközelítésű kutatása és elemzése,
a kommunikáció interkulturális vetületeinek vizsgálata, az
interkulturális érzékenység és tolerancia fejlesztési lehetőségeinek
modellezése, a kulturális sokk és adaptáció valamint a
sztereotipizálási folyamat kutatása. A jelölt sajátos megközelítést is
választhat, a kutatási téma kialakítása a témakörön belül rugalmas.
Nemzetközi marketing
A nemzetközi marketing számos területe (pl. márkázás,
marketingkommunikáció, kulturális környezet, fogyasztói magatartás,
országimázs, országeredet imázs) kutatható a kapcsolódó tudományos
elméletek feldolgozásával, az elméleti és gyakorlati alkalmazási
lehetőségek vizsgálatával, szekunder és primer módszerek használatával.
A jelentkezés feltétele: angol nyelvtudás
Elérhetőség: erzsebet.malota@uni-corvinus.hu
Témavezető: Michalkó Gábor, egyetemi tanár, az MTA doktora
Téma megnevezése: Turizmus és transzdiszciplinaritás
A téma rövid kifejtése:
A turizmus a XXI. századra oly mértékben összetett, a gazdasági, társadalmi, politikai, technológiai és természeti környezetével szoros szimbiózisban élő létformává vált, hogy a vele kapcsolatos jelenségek és folyamatok, illetve az általa gerjesztett hatások megértése kizárólag tudományokon átívelő megközelítéssel valósulhat meg. A témára jelentkező doktorandusz egy általa választott (a témavezetővel, specializáció vezetővel egyeztetett), a turizmussal összefüggő tudományos kérdés feltárása során a transzdiszciplinaritás szem előtt tartásával fogja a doktori értekezés célkitűzéseit megvalósítani. A turizmus és transzdiszciplinaritás kohéziója feltételezi, hogy az utazás és a valóság kapcsolatának tudományos igényű megragadására egy többdimenziós probléma felvállalásával és feldolgozásával kerüljön sor.
Elérhetőség: gabor.michalko@uni-corvinus.hu
Témavezető: Mitev Ariel, habilitált egyetemi docens, Ph.D.
Téma megnevezése: Alternatív utak a marketingben
A téma rövid kifejtése:
A marketing alternatív útjaira lépés a tudományterület új és innovatív
lehetőségei biztosít élményutazást. Ennél a témánál nélkülözhetetlen az
interdiszciplináris kitekintés (pl. antropológia, pszichológia,
addiktológia, irodalom, művészet), melyek egyrészt látókörbővítést,
másrészt pedig vérfrissítést jelentenek a marketingben belül. A
teljesség igénye nélkül néhány téma:
1. A marketing interdiszciplináris kérdései
A marketing természetéből fakadóan számos más diszciplínából (pl. antropológia, pszichológia, szociológia, irodalom) merít problémákat, eszközöket vagy módszereket (pl. fogyasztói etnográfia, netnográfia). A marketing sikerességének egyik kulcsa éppen az, hogy miként képes más tudományterületekkel együttműködve, a különböző szemléletmódokat ütköztetve továbbfejlődni. Ez a téma interdiszciplináris kérdéseket és a marketing határterületei közé sorolható jelenségeket, problémákat és elméleteket (pl. üzleti antropológia területéről) vizsgál hagyományos és alternatív módszerekkel.
2. Posztmodern marketing és posztmodern jelenségek
A fogyasztói társadalom, valamint a marketing által létrehozott jelenségek jelentős része kiválóan vizsgálható posztmodern keretrendszerben. A fogyasztók fragmentáltsága újraírja a klasszikus szegmentációs stratégiákat, a paradox jelenségek egymásmellettisége innovatív pozicionálást követel meg, hogy a vevők decentralizált énje képes legyen feloldódni a hiperrealitásban.
3. Társadalmi marketing kihívásai
A társadalmi problémák újratermelődése és eszkalálódása újabb és újabb
feladat elé állítja azokat, akik a társadalmi marketinget szeretnék
használni. A klasszikus marketing eszközrendszere ugyanakkor nem vagy
csak korlátozott mértékben használható, ami folyamatosan
újragondolásra, újabb elméletek és koncepciók alkotására késztetik a
bátor vállalkozókat.
Módszertan
Az alternatív utak feltérképezéséhez a kutatási kérdésektől függően a
klasszikus kutatásmódszertanokon mellett (pl. nagy mintás kvantitatív,
SEM elemzés) vagy helyett, alternatív, a probléma mélyebb megértését
elősegítő kvalitatív kutatási eszközök (pl. narratív technika,
netnográfia, interpretatív fotóinterjú) is alkalmazhatók. E módszerek
Magyarországon kevésbé elterjedtek, de külföldön már széleskörűen
használt és elfogadottak, innovatívak, kreatívak, melyek segítségével
lehetővé válik a problémát különféle nézőpontból látni.
A disszertáció írása olyan útkeresési folyamat, ahol találkozik a
választott téma a jelölt egyéniségével.
Jelentkezés feltétele: angol nyelvtudás, új utak keresése
iránti igény
Elérhetőség: ariel.mitev@uni-corvinus.hu
Tel: 482-5523
Témavezető: Neulinger Ágnes, habilitált egyetemi docens, Ph.D., tanszékvezető
Téma megnevezése: A fogyasztói magatartást befolyásoló pszichológiai és társadalmi tényezők, különös tekintettel a közösség és identitás jelentőségére
A téma rövid kifejtése:
A fogyasztói magatartást az egyén tágabb és szűkebb környezetéből és az egyéni belső jellemzőkből fakadó tényezők egyaránt befolyásolják, amelyeket tovább árnyalhatnak olyan eseti jellemzők, mint például a szituációs hatás. A belső tényezők az egyéni megítélésekből, képességekből és személyiségből erednek és pszichológiai, illetve szociálpszichológiai jellegűek. A környezetből fakadó befolyásoló tényezők jellemzően a szociológia nézőpontját és elemzési szintjét képviselik. Az egyéni tényezők közül különösen aktuálisak és érdekesek az identitással és az érzelmekkel foglalkozó kutatási kérdések. A fogyasztói társadalomban a fogyasztás válik az identitás alakítójává, ahol a fogyasztással az identitás felvállalható és kifejezhető. Különösen érdekes etekintetben a generációk közötti eltérés, azaz a fogyasztói társadalomba született és szocializálódott fiatal és olyan idősebb generációk összehasonlítása, akik a fogyasztói társadalom mellett és a rendszerváltozást megelőzően más normák mentén szocializálódtak. Ugyanígy aktuális kérdés az élmény motiválta vásárlás és fogyasztás, amelyben fő szerep jut az érzelmeknek. Az egyéni fogyasztás jelenségén túllépve, a fogyasztás közösségi aspektusainak megragadásával a fogyasztói magatartás újabb szelete válik megérthetővé. A társadalmi tényezők között megtalálható egyrészt a család, mint a szocializáció elsődleges közege, másrészt a referencia csoport, benne a barátok, a munkatársak, a lakóközösség tagjai. Másrészt a fogyasztói társadalomra jellemző és a fogyasztáshoz kötődő csoportok (pl. márkaközösségek, fogyasztási közösségek) az utóbbi évtizedekben váltak érdekessé. A kérdést tovább gazdagítja a technológiai fejlődés, amely megnyitja a lehetőséget a virtuális közösségek vizsgálatára, illetve felveti a technológiai eszközök szerepének kérdését a közösség fennmaradásában. A közösség működése kapcsán olyan alkérdések lehetnek relevánsak mint a fogyasztás jellemzői és jelentősége egy közösségen belül, a közösség és a közös fogyasztás hozzájárulása a közösség fennmaradásához, a technológiai eszközök jelentősége a csoport fennmaradása és a csoportkohézió szempontjából vagy a rítusok jelentősége a közösségi életben.
Javasolt kutatási témák:
- A család és a családi életciklusok szerepe a fogyasztásban
- Háztartások fogyasztása és háztartásgazdálkodás
- A közösségi fogyasztás jellemzői és a közösség jelentősége a
fogyasztásban
- Egyéni és csoportidentitás jelentősége a fogyasztásban
- Generációs különbségek a fogyasztásban
- Fogyasztói érzelmek befolyása a fogyasztásra
- A technológiai eszközök által támogatott fogyasztás sajátosságai
- Fogyasztási rítusok
Jelentkezés feltétele: angol nyelvtudás
Elérhetőség: agnes.neulinger@uni-corvinus.hu
Témavezető: Simon Judit, egyetemi tanár, kandidátus
Témák megnevezése:
1. A fogyasztói érték-vevőérték- fogyasztói elégedettség – lojalitás
– megtartás
2. A páciensközpontú egészségügyi marketing
A témák rövid kifejtése:
1. Az ügyfélközpontúságot már hosszú ideje a vállalati munka egyik
legfontosabb sikertényezőjének tartják, mivel végső soron a vevő az,
aki egy vállalat sikeréről vagy kudarcáról dönt. A vevőelégedettség a
vevőközpontú vállalati magatartás sikerességét mutatja, méri. A
vevőelégedettség mérésének alapja az, hogy az elvárt teljesítmény és a
ténylegesen teljesített, a vevő által percepcionalizált teljesítmény
között milyen a kapcsolat, hogy a tényleges teljesítmény elmarad-e az
elvárttól vagy esetleg meg is haladja azt.
A vevőmegtartás nem csak az ismételt vásárlást jelenti, hanem egy sor
más egyéb hasznot is a forgalmazó számára. A vevőmegtartás foka vagy
megfigyelhető magatartás vagy megkérdezhető magatartási szándék:
újravásárlás, keresztvásárlás és továbbajánlás.
A vevőértékmérés, elemzés módszertanában foglalkozunk az egy- és
többdimenziós mérési modelleket, valamint vizsgáljuk azt a vállalati
magatartást, amely a rendszeres mérés eredményein alapul, felhasználja
azokat.
2. Az ügyfélközpontúság az egészségügyben a páciensközpontúságot
jelenti, az egészségügyre egyre inkább jellemzővé kell válnia ennek a
szemléletnek. A kutatások az egészségügyi marekting lehetőségeit
vizsgálják, az összes szereplőre vonatkoztatva.
A témák kutatása során a Jelölt elsősorban a téma elméleti alapjait,
mérhetőségét, modellezhetőségét kutatja, empírikus kutatásában pedig a
gyakorlat számára is releváns eredmények megfogalmazását tűzi ki célul.
A jelentkezés feltétele: angol nyelvtudás, a német nyelvtudás
előny
Egyéb megjegyzés: a módszertan és alkalmazása iránti affinitás előny.
Elérhetőség: judit.simon@uni-corvinus.hu
tel: 482-5585
mobil: 06-30-400-5583
Témavezető: Varga Ákos, egyetemi adjunktus, PhD
Téma megnevezése: Marketing az online térben: kommunikáció, elérés, hatás
A téma rövid kifejtése:
Az online tér által biztosított lehetőségek jelentősen átszabták a marketing költéseket, az internet aránya számos esetben immár vezető szerepet tölt be a vállalati költségvetésben. Az interneten megvalósuló kommunikáció struktúrájából adódóan, a megnövekedett touchpoint-ok révén az üzenetek átadása egyszerre hatékonyabb és pontosabban mérhető. A fizetett, a saját és a szerzett média adott vállalati célokhoz integrált alkalmazása magasabb return on investment mutatókat generál, az egyes kampányok hatásfoka jelentősen megnövekedett. A fogyasztói szokások digitális technológia által vezérelt átalakulása ugyanakkor folyamatos kihívás elé állítja a vállalatokat.
A jelölt a témakörön belül kutathatja a különböző csatornákon megjelenő márkázott üzenetek tartalmi és formai felépítését, az egyes kommunikációs csatornák felhasználásának módjait, az integrált marketingkommunikáció működését. Lehetőség nyílik mind fogyasztói (pl. hedonista-utilitarista), mind vállalati szempontú megközelítés alkalmazására. A vizsgálatok kiterjesztéseként a kiválasztott platformok (pl. közösségi hálózatok) szerkezeti struktúráját, és azok üzenetek terjedésére gyakorolt befolyásoló hatását is célszerű elvégezni
Módszertan:
Elsősorban kvalitatív megközelítés (tartalomelemzés,
netnográfia, social media listening)
Javasolt kutatási témák:
- influencer marketing - consumer journey
- POE integrált megközelítése
- hedonista-utilitarista fogyasztói magatartás jelentősége az online marketingben
- sharing economy
- közösségi hálózatok, információterjedés és információhasználat
A jelentkezés feltétele: angol nyelvtudás
Elérhetőségi lehetőség:
Email: akos.varga@uni-corvinus.hu
Utolsó frissítés: 2018.03.28.